Keulen. Gemeenteraadslid Claus Ludwig: “Verzet nodig tegen racisme, niet tegen de moskee”

Vandaag betoogt extreem-rechts in het Duitse Keulen tegen de bouw van een moskee in deze stad. Eén van de gastsprekers op die betoging is Bart Debie van het Vlaams Belang (zie ook ons eerder artikel hierover). Het linkse gemeenteraadslid Claus Ludwig stelt dat er verzet nodig is tegen racisme.

Claus is verkozen in de gemeenteraad namens de alliantie “Samen tegen sociale afbraak” en vormt samen met drie andere gemeenteraadsleden een fractie van “Die Linke” (Links). In de discussie rond de bouw van een moskee en het extreem-rechtse verzet ertegen neemt Claus een duidelijk standpunt in: er is verzet nodig tegen racisme en extreem-rechts. Hij maakte publiekelijk bekend welk soort sprekers door de organisatoren werd uitgenodigd en wees daarbij onder meer op de veroordeling van Bart Debie in ons land. Dat was uiteraard voorheen niet vermeld door de organisatoren van de betoging tegen de moskee en ook niet opgevangen door de media, maar de nauwe banden tussen LSP en haar Duitse zusterorganisatie zorgden voor een goede informatiedoorstroming…

Ondanks het dubieuze karakter van de organisatoren van de actie in Keulen, beloofde het Vlaams Belang een bus met betogers in te leggen. Wie dacht dat politieke activiteiten voor het VB beperkt waren tot het “eigen” land, komt bedrogen uit. Tenzij een ruimere notie wordt gebruikt van het “eigen land” natuurlijk.

In het linkse blad “Junge Welt” verscheen deze week een interview met Claus Ludwig over het verzet tegen racisme in Keulen. We publiceren hierbij een vertaling van dit interview.

Sinds enkele maanden is er in Keulen een discussie over de geplande bouw van een moskee in Ehrenfeld. Wat is het standpunt van uw fractie in de gemeenteraad hierover?

De moskee in het oude gebouw bestaat er al heel lang. Nu is er discussie over het uitbreiden van de moskee tot een groter gebouw met minaretten en een koepel. Wij verdedigen het recht om dit te bouwen. Een weigering zou enkel de kloof versterken tussen de Turkse en de Duitse bevolking of beter gezegd tussen de moslimbevolking en de niet-moslimbevolking.

Wat zijn de standpunten van de andere partijen?

De gevestigde partijen steunen op dit ogenblik nog het project. Maar in de christen-democratische CDU is er wel wat discussie. Onder leiding van de lokale CDU’er Jörg Uckermann uit Ehrenfeld beginnen de tegenstanders zich te groeperen. De hoofdredacteur van de lokale mediagroep Dumont, Franz Sommerfeld, bevindt zich eveneens in het kamp van de “sceptici”, samen met redacteurs van andere kranten.

Zaterdag betogen de aanhangers van het extreem-rechtse “Pro Köln” en de neo-fascisten tegen de moskee, daarmee willen ze inspelen op de controverse.

Pro Köln heeft zich de laatste jaren proberen te profileren als een “democratische burgerbeweging”. Met haar betoging door Ehrenfeld toont het nogmaals aan dat dit enkel schijn was. In haar oproep stelt de beweging dat het een ‘ernstig en normaal’ voorkomen wil onder de betogers. We verwachten echter dat de betoging eerder lijkt op een klassieke neonazistische optocht. Weinige normale burgers zullen de betoging vervoegen, ook al zijn de meningen verdeeld. Wij willen de rechtse betoging tegenhouden.

Een aantal figuren, zoals de schrijver Ralph Giordano, lieten zich niet alleen kritisch uit over de bouw van een grotere moskee, maar ook over de moslims in het algemeen. Wat is de impact hiervan?

Giordano heeft iedereen die afkomstig uit moslimlanden ervan beschuldigd iedere vorm van integratie in Duitsland tegen te houden. Zijn tirade richt zich niet enkel tegen alle moslims, maar ook tegen alle mensen die uit moslimlanden komen en tegen hun “cultuurgebied”, zoals hij dat omschrijft. We kunnen aannemen dat Giordano zich afzet tegen de neo-nazi’s en hen niet wil steunen. Hij – en zijn vrienden in de middenklasse – willen een “beschaafde” en “respectabele” anti-islamhouding aannemen. Dat is in het geval van Giordano overigens verbonden met een positieve houding tegenover de staat Israël.

De rechterzijde die wordt georganiseerd door de campagne van Pro Köln zal een dergelijke nuance echter niet maken. Op straat vertellen zij dat het niet zozeer gaat om een verzet tegen het islamfundamentalisme, maar wel om een verzet tegen “de Turken” die zich “in ons stadsdeel komen vestigen”. Dezelfde figuren zullen met evenveel overtuiging zeggen dat ze niets moeten weten van “de Joden”. Ze voelen zich gesterkt door de anti-moskee propaganda in de burgerlijke media. Met standpunten zoals die van Giordano worden de consequente racisten van Pro Köln versterkt.

Ook in de Linkspartei.PDS is er wel enige sympathie voor de standpunten van Giordano. Leden van de Keulse studentengroep van Die Linke zeggen dat kritiek op deze (Joodse) schrijver in de buurt komt van antisemitisme…

Ze verwijten mij niet alleen in de buurt te komen van antisemitisme, ze stellen zelfs dat mijn verzet tegen het standpunt van Giordano getuigt van een anti-Joodse houding. Dat is natuurlijk een bijzonder grove belediging tegenover een antifascist en socialist in Duitsland. Dit soort reactie van jongeren uit de middenklasse is onbegrijpelijk. Ze kiezen in het conflict in het Midden-Oosten kant op basis van een nationalistisch standpunt. Ze hebben zich met de heersende klasse verbonden van een land dat niet bang is van militaire interventies.

Op nationaal vlak komen ze in het kamp terecht van diegenen die de verantwoordelijkheid voor jongerenwerkloosheid onder migranten bij die jongeren zelf leggen. Sociale strijd, klassen, verzet tegen iedere vorm van uitbuiting,… Dat alles speelt voor hen geen rol. Voor hen wordt kritiek op de Israëlische staat al gezien als een uiting van antisemitisme. Ik ga de discussie aan met deze studentengroep van Die Linke om te zien of er een dialoog mogelijk is, of ze niet gewoon te kort door de bocht zijn gegaan of als er een ernstig politiek probleem is.

Een reactie achterlaten